Nieuwe website voor gemeente en OCMW

  • 21 maart 2017

Na 9 jaar is de gemeentelijke website van Nazareth compleet vernieuwd. De make-over beperkte zich niet tot de grafische vormgeving en de aanpassing voor mobiele schermen. Het meeste werk stak in het herschrijven van álle teksten in een vlotte en toegankelijke taal. Ook de integratie van de Uitdatabank van Cultuurnet Vlaanderen is een mooie verbetering.

Liefst 35 personeelsleden van gemeente en OCMW Nazareth werkten hieraan mee, gecoördineerd door communicatieambtenaar Els Verbeke. Het bestuur bedankt dit team met een ontbijt en een kleine verrassing.

Troeven van de nieuwe website

  1. De nieuwe website is online sinds 21 maart 2017 en is een stuk gebruiksvriendelijker dan de vorige. Voortaan zal je nog minder naar het gemeentehuis moeten, want op www.nazareth.be vind je snel de informatie die je zoekt én kan je heel wat zaken meteen online regelen.
  2. We zorgden voor een moderne en aantrekkelijke vormgeving. En eindelijk is onze website ook toegankelijk voor tablets en smartphones. Zelfs op een klein touchscreen is het nu mogelijk een tekst te lezen, een link aan te klikken, een formulier in te vullen.
  3. De structuur van de site is gebaseerd op gebruikersonderzoek. We maakten een grondige analyse van de statistieken. Bovendien werkten heel wat inwoners mee aan een enquête bij de start van het traject. Zo kregen we een duidelijk antwoord op de vraag: “Welke informatie zoek jij op onze website?”
  4. De meeste mensen die onze website bezoeken, zijn op zoek naar openingsuren. Daarom krijgen deze gegevens de opvallendste plaats op de startpagina.
  5. Ook de activiteitenkalender is populair. Daarom hebben we ingezet op een volledige integratie van de uitdatabank van Cultuurnet Vlaanderen (vergelijk www.uitinvlaanderen.be met www.uitinnazareth.be).
  6. Wie andere informatie zoekt, zal die gemakkelijk vinden via de duidelijke structuur. En mocht dat niet lukken, dan zet de zoekfunctie je zeker op de goede weg.
  7. De dienstverlening van het sociaal huis staat nu bijna integraal op de website. Zo wordt het gemakkelijk om de strijkdienst te bereiken of informatie over de mantelzorgpremie te vinden.
  8. De webformulieren zijn verbeterd en uitgebreid. Nu kan je snel een aankoopsuggestie indienen bij de bibliotheek, een vergunning voor een container aanvragen of een probleem op het openbaar domein melden.
  9. De toegang tot de verschillende webshops is vereenvoudigd. Via de knop ‘Webshop’ (bovenaan elke pagina) kan je snel inschrijven voor de kinderopvang, een zaal reserveren of een ticket voor een concert boeken.
  10. Nazareth richt zich met deze website op de toekomst. Het platform biedt genoeg mogelijkheden om in te spelen op digitale ontwikkelingen, zoals de geplande vernieuwing van ons digitaal loket.

Wil je feedback geven op de website? Stuur een mailtje naar communicatie@nazareth.be of vul het webformulier in.